donderdag 31 oktober 2013

Zo, its gebeurtj, wat de revi natuurlijk

Zo, de hele revalidatie is achter de rug, ben er echt veel mee opgeschoten, maar dat merkte ik zelf wel al. Afgelopen dinsdag en woensdag het eind assessment gehad, dan wordt er bekeken wat je vooruit bent gegaan. En moet zeggen dat was heel veel, meer dan ik verwacht had.
Om 8 uur binnenkomst, korte uitleg en om half 9 een longfunctietest die vrij goed was voor mij 86% longinhoud, de andere getallen weet ik niet meer, maar er wordt ook bijgezegd dit zijn moment opname`s en dat is ook zo. Daarna gesprek verpleging, die ook zeer tevreden was over alles, maar ja toen kwam de fietstest en daar ziet iedereen tegen op (foto is van internet, maar is soort gelijk) echt geen pretje dus, hiermee kwam ik 1.32 minuten verder dan vorige keer dus dat is uitstekend want deze is echt zeer vermoeiend. heb ook nog van niemand gehoord die het prettig vond, de max. om dit te doen staat op 20 minuten.

Rond 11 uur had ik Dexa scan, om te kijken naar je bot dichtheid etc, was ook goed, net als vorige keer.
Lunch, gesprek Fysiotherapeut, daar had ik een bekend gezicht, iemand die ook in de fysiopraktijk werkt waar ik altijd kom. En die als het goed is straks een longgroep fitness start bij de fysio praktijk , helaas is er pas 1 aanmelding ben ikzelf, dus voorlopig moet er een oplossing gezocht worden, maar heb dinsdag de intake.

Daarna op de pc vragenlijsten invullen, over wat er verbeterd is, hoe het was etc.En als laatste had ik krachtmeting biodex, ook geen pretje, dit deden ze bij mij aan mijn linkerbeen. Normaal wordt dat bij CIRO rechts gedaan maar omdat mijn rechterknie slechter is dan de linker, hebben ze die omgewisseld. Ook daar was ik iets op vooruit gegaan. Zeer zware oefeningen waren dit, dus was heel blij dat Johan me s`morgens had weggebracht en me om 3 uur weer kwam ophalen, want ik geloof niet dat ik veilig naar huis had kunnen rijden. Hieronder een foto van het toestel (biodex) waarmee je je been met kracht omhoog moest duwen, om te kijken hoeveel kracht er in je been zat.

Dus al met al een zeer zware eerste dag, op tijd naar bed, zowiezo omdat ik vanaf 22.00 uur niets meer mocht hebben, omdat ik voor woensdag nuchter moest komen.

Woensdag ben ik zelf gereden omdat mijn programma toen vooral bestond uit wachten en wachten.
S`morgens om 8.00 uur dus eerst nuchter bloed geprikt daarna smakelijk ontbeten daar. Moet echt zeggen qua ontbijt /lunch en toen met het begin assessment je komt er niets tekort en ook tussendoor niet  er staat altijd thee/koffie/fris, fruit noem maar op, wat dat betreft wordt er heel goed voor je gezorgd.

Om 9 uur had ik de kracht 1rm, dat wil zeggen de fitness apparaten, kijken hoeveel je daar op vooruit bent gegaan
Moet eerlijk zeggen dat ik zowat van mijn geloof afviel toen ik dat deed, wow wat een vooruitgang in die spierkracht, voelde me daarna dus ook geweldig,
Weet van 2 apparaten niet hoe ze heten, want die hadden we in het ziekenhuis niet op de revalidatie, maar de eerste was. Zitten en dan krijg je een rol tegen je benen en dan moet je die 8x wegduwen, (was een laag niveau van 25kg, (begin was trouwens toen 7.5 kg later moest ik die gaan testen tot wat ik 1x omhoog kon duwen en kwam uit op 80 kg, terwijl dat in het beging dus 1x max. 7.5 was. (1ste plaatje op de foto hieronder)
De chestpress, waar ik in het ziekenhuis erg veel moeite mee had (is ook iets ouder apparatuur dan in CIRO) deed ik 8x achterelkaar en dan zetten ze hem gewoon op wat eigenlijk het einddoel van CIRO was en dat was bij mij 25 kg, drukte ik daar met gemak van me af, dus het uiterste wat ik 1x aankon was toen 45 kg. Echt Super want dit is echt een zware, met mijn FM en artrose.
De legpress, die blijf ik makkelijk vinden en duwde ik in het ziekenhuis op het laatst 75/80 kg van weg en dat dan 3x 8 achter elkaar. Daar starten we met 40 kg omdat dat mijn begin gewicht was. Uiteindelijk kwam ik op max. van 1x uit op 140kg. (YES ) stond ik echt van te kijken
De laatste daar weet ik niet meer van hoe die heet maar dat was in ieder geval het gewicht naar je te trekken. Ook niet gehad in het ziekenhuis, maar in CIRO wel op getest en daar was mijn score dus ook omhoog gegaan van 7.5 kg naar 35 kg. (hier kon ik geen foto van vinden op internet).

Gesprek met de ergotherapeut die me adviseerde om toch ergotherapie ergens te gaan doen, omdat ze daar in het ziekenhuis niets aan deden, zodat ik sommige trucjes en tips met name in het huishouden makkelijker kan doen, dat zou super zijn . Dus als het goed is kan ik morgen de verwijsbrief bij de huisarts ophalen en kan ik die ook gaan bellen.

Evaluatie gehad kwaliteit dat wil zeggen hoe tevreden of ontevreden ben je over alles dus het beginassessment de revi en het eind assessment, tja daar was niet veel op aan te merken, enkel piepkleine verbeterpunten , die ze wel meenamen.

Om 11.15 uur had ik de looptest dat wil zeggen je loopt 6 minuten door de gang (kan je rond lopen) en die was bij het begin assessment 439 meter en nu zelfs 493 meter toen waren mijn 6 minuten om. Dus ook deze met veel voldoening gedaan, toen voelde ik mijn benen en heup dus wel en was ik ook kort van adem maar had er dan ook een tempo opzitten.

Hierna weer lunchen en om 14.00 uur pas gesprek bij de revi arts van 5 minuten en daar heb ik dan 21/2 uur op gewacht, dat gesprek vond ik zelf wat nutteloos want er werd niet echt veel zinnigs gezegd, wel wat over dat alles goed was gegaan etc, ja dat wist ik al. Maar ja ook dat hoort erbij, ben daarna met een zeer moe, maar voldaan gevoel naar huis gegaan.

Ja, jullie mogen weten ben trots op mezelf, dat ik dit toch bereikt heb en dat dus vanaf begin juli in de hete zomer begonnen, 3x per week afzien en op dinsdag en donderdag andere dingen doen, zoals fysio, cesartherapie etc. en op adem komen kon ik in het weekend wat bijpoetsen.

Daar ga ik vanaf volgende week een start mee maken, om alles eens goed onder handen te nemen, maar ja daar ben ik wel enkele weken mee zoet want alles is vanaf begin juli lala gebeurd, dus het moet echt goed gebeuren. En natuurlijk verder met 2x per week fysiofitness.
Liefs Yvon... (foto`s komen allemaal van internet)

5 opmerkingen:

  1. Nou, je mag zeker trots op jezelf zijn!!!
    Ga zo door!
    Super gedaan!

    Groeten !neke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn goede berichten Yvon en je mag trots zijn hoor.
    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar mag je zeker trots op zijn en geweldig dat je er zoveel baat bij hebt gehad. Helemaal top zus !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede berichten Yvon en alle reden om trots te zijn is allemaal niet niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Good for you!! Goed dat je niet bij de pakken neer gaat zitten en jezelf er toe kon bewegen om dit traject te doorlopen. Zwaar maar met een goed resultaat!!! Zeker mag je trots zijn op jezelf! Dus vandaar dat ik nog maar een keer roep:
    Yay!! Taart en slingers ;-)
    Hopen dat je ergens goed terecht komt qua vervolg, zodat je het zelf een beetje kunt bijhouden.

    Groetjessss

    BeantwoordenVerwijderen

Hoi, wat leuk dat je mijn blog hebt bezocht en een bericht achter hebt gelaten...

Liefs Yvon...