maandag 16 maart 2015

Stempeltechniek #9 Inkleuren


Waar kan je zoal een stempelafdruk mee inkleuren, eigenlijk overal waar kleur uit komt, mits je maar met permanente inkt stempelt. Zelf gebruik ik graag memento inkt.

Waar kan je dus zoal mee inkleuren, om er nader op terug te komen. Aquarelverf, inkt die NIET permanent is dus inkt op waterbasis, markers, potloden, copics etc. Zelf heb ik gekozen voor inkt op waterbasis.

Hoe ga je die gebruiken. Dep wat inkt in je deksel of sheet en gebruik een water bruch penseel oftewel een pen waar je water in kan doen, door er licht op te drukken , komt er vooraan de penseel wat water uit.



Wrijf je penseel door de inkt zodat je waterverf krijgt. De penseel zuigt nu het inktwater op. Heb je niet zo'n penseel gebruik dan een gewone fijne penseel die je steeds in schoon water doopt.

Heb je alleen inkt nodig, dit kan ook met je waterpenseel, druk een heel klein beetje op je waterpenseel en dep dan op je inktdoos, niet te hard anders zuig je de inkt uit je inktdoos op, maar met beleid.


TIP, wil je een andere kleur inktgebruiken, neem dan een tissue en knijp op je waterpen, zodat er alleen nog helder water uit je waterpenseel druppelt.

Als je je stempel hebt gezet met permanente inkt, dan kan je dus beginnen met inkleuren. Ik ben begonnen met huidskleur, voor het lichaam. Eerst met veel water en later met wat minder water zodat je een schaduw aan kan brengen in je stempelafdruk.

Hoe weet je of je schaduw goed is. Ik denk zelf altijd van hier staat de zon dan is het aan de andere kant van me schaduw. Dit kan je bv uittesten met een lamp als je niet zeker bent van je zaak, kijk daar naar en je ziet waar de schaduw moet komen. Heb deze foto van internet voor jullie uitgezocht waar heel duidelijk op te zien is waar het licht schijnt, dus je licht moet werken met je inkt en waar het donkerder is dus, waar je meer inkt of donkerdere inkt moet gebruiken. (foto is van http://www.leernetwerkeducatie.nl )

Inkleuren van het poppetje.





Werk zo je hele stempelafdruk af, totdat hij helemaal is ingekleurd. Even laten drogen en je kan je kaart afmaken.


Zo kan je goed de schaduwen zien van je stempelafdruk, in principe komt bij mij het licht/ de zon van rechts daar is de stempelafdruk lichter dan aan de linkse kant.

Dit is mijn afgewerkte kaart geworden.

Veel inkleur plezier met deze stempeltechniek.

Groetjes Yvon....

3 opmerkingen:

  1. leuke tutorial, ik heb daar niet echt het geduld voor. Mooi kaartje heb je ermee gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Yvon,toch aan het kleuren geslaagd??? En meteen ook nog schitterend ingekleurd.Prachtige kaart is het geworden.groetjes Margo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geduld genoeg, als mijn handen mee willen werken. Heb tot 10 jaar geleden complete schilderijen geaquareld, dus dat zit goed

    BeantwoordenVerwijderen

Hoi, wat leuk dat je mijn blog hebt bezocht en een bericht achter hebt gelaten...

Liefs Yvon...