zaterdag 1 maart 2014

ik ben Rosemarie

Dit boek heb ik deze week uitgelezen, hoorde bij de C kinderboeken maar dat kon je niet merken. Een goed omschreven oorlogsboek wat wederom helaas waargebeurd is.
Korte samenvatting.
Mei 1940. De Duitsers vallen Nederland binnen. Voor Rosemarie betekent de oorlog in eerste instantie vooral wachten. Wachten tot het luchtalarm voorbij is, wachten tot de Engelsen komen om Nederland te bevrijden. Maar de Engelsen komen niet. In plaats daarvan wordt Rosemarie van school gestuurd omdat ze joods is. Ze moet een gele ster op haar kleren dragen. Het eten gaat op de bon. Haar bewegingsruimte wordt kleiner en kleiner. En op een dag staat de politie op de stoep met een ontruimingsbevel. Amsterdam – Westerbork, Bergen-Belsen. Rosemarie overleeft deportatie, ziekte en dood. Als de langverwachte vrijheid bijna in zicht is, wacht haar nog een schokkende teleurstelling.

Nu ben ik weer bezig met ene ander boek namelijk Fernando Ricksen - Vechtlust. had er namelijk bij L1 een stuk over gezien en dat greep me erg aan, wel een ontzettend dik boek, wat voor mij niet echt fijn leest, vanwege de zwaarte van dit boek, maar wil het perse lezen.

Fijn Weekend Yvon...

3 opmerkingen:

  1. klinkt als een mooi boek yvon! Ik weet wat je bedoeld met de boeken die zo zwaar zijn, voor mij geeft de e reader uitkomst op dagen dat ik veel last van mijn handen heb, niets voor jou?

    liefs
    anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook een boeiend boek Anita. Ik ben helaas van het papier dus voor mij geen e reader, ik leg dan ook meestal ene kussen op mijn schoot en daar het boek op dat scheelt enorm, maar ik lees soms ook in bed en dan is zo`n dik boek minder.

      Liefs Yvon

      Verwijderen
  2. Volgens mij heb ik dit boek ook ooit gelezen, maar ben zo slecht in titels, ben net zo'n zeef ;-)
    En inderdaad soms ben ook ik, net als Anita, blij met mijn ereader als mijn handen niet willen wat ik wil, al zijn echte boeken natuurlijk altijd fijner, ze ruiken naar boek ;-)

    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen

Hoi, wat leuk dat je mijn blog hebt bezocht en een bericht achter hebt gelaten...

Liefs Yvon...