maandag 16 februari 2015

Stempeltechniek #8 Maskeren

Maskeren is een techniek die moeilijker lijkt, dan dat hij is.  Neem een stuk dun papier (printerpapier) of bij kleine stempels post it. Zelf vind ik post it fijn werken, omdat die zeker niet verschuift.
Gebruik verder een permanente stempelinkt en wat andere inkten (kleuren, nat of droge inkt maakt niets uit). Zelf heb ik ook gebruik gemaakt van een stamp a magic oftewel een stempel liniaal, een wat hoor ik sommige mensen denken. Een stempelliniaal, is een van hout of kunststof ding met een rechte hoek erin, waar je een transparant dun plaatje inlegt. Dit gebruik je als je wilt weten of je stempel recht af gedrukt wordt, of op de plek waar jij hem precies wilt hebben.

Deze keer weinig tekst en veel foto`s, als je vragen hebt je mag ze hier stellen of via pb

Neem enkele stempels, 1 hoofdstempel voor op de voorgrond en wat achtergrond stempels
Dit is de stamp a magic oftewel de stempel liniaal, leg de doorzichtige kunststof sheet in de hoek van de stamp a magic en druk dan je beïnkte stempel in de hoek af op de sheet.


 Leg dan je sheet op het te bestempelen stuk papier op de juiste positie, dit is ook de manier om bv een tekst mooi recht te stempelen.Eigenlijk een ding wat in geen enkele stempella, mag ontbreken. 
Leg dan de stamp a magic tegen de hoek van de sheet aan, zorg dat je hoek niet verschuift. 
Haal de sheet weg en druk je opnieuw beïnkte stempel precies af in de hoek, net zoals je dat de eerste keer deed, maar toen op de sheet. 

Ben dan vergeten een foto te maken hoe de stempel erop staat, maar dat zie je zo.

Beinkt dan je stempel weer en druk die af op post it en knip die precies volgens de lijntjes uit. Dit is je MASK.



 Leg je Mask precies op je bestempelde afbeelding op je papier.
Neem dan een achtergrond stempel en beïnkt die met een leuke kleur, ikzelf heb voor bamboe gekozen en deze 2x afgedrukt.



 Pons dan een rondje uit post it papier en ga hier een zon van maken.





Neem dan een andere kleur inkt en nog een mooie stempel en stempel die ook nog af, hier heb ik gekozen voor wat Chinese tekens en een donkerdere kleur groene inkt. 


Haal dan voorzichtig je post it papiertje van je bestempeld papier af en je ziet dat in mijn geval dan de Buddha op de voorgrond staat en de bamboe en Chinese tekens erachter, daarna heb ik de Buddha ingekleurd en de stempelafdruk afgewerkt, tot een mooie kaart. 


Veel plezier met deze leuke techniek, als je hem gaat make laat je dan een linkje achter zodat ik kan kijken wat jij ervan hebt gemaakt.

Stempel Groetjes Yvon...

9 opmerkingen:

  1. Hij is echt super Yvon. :) Helemaal jou ding.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wauw, die is prachtig !! maar dat is jou wel toevertrouwd.
    Heb trouwens vandaag op mijn blog en FB ook foto's van de kast geplaatst ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. schitterende kaart en duidelijke tutorial, blijft een gave techniek, ik ga ook maar eens weer wat maskeren (ben er soms gewoon een beetje te lui voor....)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er geweldig uit, Yvon!
    groeten, Mazina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, heel leuk ! Je hebt het super uitgelegd !
    groetjes !neke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi Yvon, en ik ken deze techniek wel, maar vergeet het ook weer net zo makkelijk. Toch maar weer eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede uitleg Yvon.Schitterende kaart is het geworden.Leuk hoe je de zon gemaakt hebt.groetjes Margo.

    BeantwoordenVerwijderen

Hoi, wat leuk dat je mijn blog hebt bezocht en een bericht achter hebt gelaten...

Liefs Yvon...